[ Pobierz całość w formacie PDF ]

R. Barthes, Świat wolnoamerykanki; Rzymianie w filmie; Strip-tease [w tegoż:] Mitologie, Warszawa 2000

Roland Barthes - (ur. 12 listopada 1915 w Cherbourg, Normandia, zm. 25 marca 1980 w Paryżu) – francuski krytyk literacki, pisarz, czołowy przedstawiciel strukturalizmu i poststrukturalizmu francuskiego, teoretyk semiologii.

Świat Wolnoamerykanki (nadal czytam k… i nie rozumiem! ale robię co mogę żeby nap coś z sensem)

·         Widowiskowa przesada cechą charakterystyczną, na otwartym powietrzu rozgrywana na dnie nabitych sal Paryża, porównywana do sportu

·         Widz czeka tu na momentalny obraz pewnych uczuć

·         Proponuje gesty przesadne eksploatowane aż do załamania się ich znaczenia

·         Wolna amerykanka jako teatr antyczny

·         Zawodnicy mają stroje i postawy z góry określające ich treść ról a ich ciała są bardzo ważne

·         Problem prawdy nie istnieje tutaj podobnie jak w teatrze, jest bezpośrednią pantomimą

·         Wolna amerykanka przedstawia ból wyolbrzymiony do rozmiaru tragicznych masek, pokazuje cierpienie w postaci skrajnej, wszystkie akty wywołujące cierpienie są widowiskowe i spektakularne, widoczny obraz tortur, wyraźne i namiętne zaznaczenie przykładnego poniżenia zwyciężonego

·         Naśladuje pojęcie sprawiedliwości tzn. krzycząc „niech cierpi” myślą „niech zapłaci”, im podlejsze działania łajdaka tym publiczność bardziej zadowolona z kary jaką mu się wymierzy

·         Oko za oko ząb za ząb, wszystkie wykroczenia moralne czynią z niej widowisko

·         Wolnoamerykanka w USA jako mitologiczna walka Dobra ze Złem

Rzymianie w filmie

·         Rzymianie mają grzywki w Juliuszu Cezarze Mankiewicza (łysina niedozwolona) jako znak że mamy do czynienia z rzymianinem

·         Wszystkie twarze pocą się bez przerwy tylko nie Juliusza Cezara, znak moralności – każdy się poci bo każdy sam ze sobą toczy o coś walkę, pocić się to myśleć

·         Znak w tym przypadku ujawnia degradację środowiska, które boi się naiwnej prawdy jak i sztuczności

Striptiz

·         Sprzeczność – deseksualizuje kobietę w tej samej chwili gdy ją obnaża

·         Erotyzm jako rozkoszny terror

·         Szereg okryć, z których kobieta udaję że się obnaża, kobieta od początku ma być obiektem przebranym dzięki wszystkim swym akcesoriom

·         Zdejmowanie przedmiotów jako rytuał, który to otacza mężczyznę i tworzy magiczną otoczkę kobiety jako zapakowanego pudełka które trzeba rozpakować

·         Nagość jako coś nie dostępnego zamkniętego

·         Taniec nie jest czynnikiem erotycznym lecz ma zażegnać lęk przed nieruchomym się rozbieraniem, delikatne falowanie ciała dzięki czemu ukrywa nagość, kobiety okrywają swą nagość techniką tańca wykonują swoją pracę kryjąc się za mechanicznymi ruchami

·         Striptiz jako sport ma charakter mieszczański, organizowane konkursy striptizowe, również jako kariera swego rodzaju zawód

U. Eco, Struktury narracyjne u Fleminga, [w:] tegoż, Superman w kulturze masowej, PIW 1996

Ian Fleming - (ur. 28 maja 1908 w Londynie, zm. 12 sierpnia 1964 w Canterbury) – pisarz angielski, najbardziej znany z serii powieści szpiegowskich z Jamesem Bondem w roli głównej (pierwsza powieść z serii 007 powstaje w 1953r. na bazie twórczości Spillane’a).

·         Bond jako doskonała maszyna do zadań specjalnych

·         Szereg stałych opozycji pozwalających na ograniczoną liczbę zmian i interakcji, tworzą się pary, które są stałe a wokół nich pary drugorzędne, które są wariantami zmiennymi np.

Bond – M

Bond – Czarny Charakter

Bond – Kobieta

Czarny Charakter – Kobieta

·         M zawsze posiada pełną bazę informacji o danej misji i ma przewagę nad Bondem, w starciu z M, z Bonda wyłania się prawdziwy agent 007 odważny sprawny fizycznie błyskotliwy

·         Szereg napięć podczas spotkań M z Bondem, splot wzajemnej miłości i nienawiści

·         Bond reprezentuje urodę i męskość w stosunku do Czarnego Charakteru, który jest brzydki i seksualnie do niczego (element stały)

·         Czarny Charakter jest zawsze szpetny ma wygląd bandziora blizny na ciele, czerwone oczy wzrok szaleńca ogoloną głowę/zmierzwioną czuprynę, czasem wygląda jak podręcznikowy potwór lub szalony naukowiec, pochodzi ze wschodu ze strefy etnicznej i jest mieszańcem, są wulgarni i okrutni, najczęściej homoseksualista bądź aseksualny, zawsze chce zaszkodzić Anglii/całemu światu i spiskuje z Rosją bądź stamtąd pochodzi, (nawet jest wzmianka o pochodzeniu Polskim :D)

·         Jedynie w Diamonds Czarne Charaktery nie są powiązane z Rosją

·         cechy Czarnego Charakteru są przeciwstawne do cech Bonda, Bond jest doskonały

·         Bond gotowy poświęcić życie za Anglię, opływa w luksus i jest w stanie wyrzec się Kobiety na rzecz misji

·         Kobieta zdominowana przez Czarny Charakter doznała przemocy z jego strony, staję się kochanką Bonda a na koniec umiera

·         Bond tracie te Kobiety z własnej czy cudzej woli albo w finale powieści albo na początku kolejnego tomu, stosunek erotyczny kończy się śmiercią więc Bond stale wraca do czystego wizerunku anglosaskiego nieżonatego mężczyzny

·         Dwie sytuacje archetypowe Podróż i Posiłek są elementem gry, podróż – samochód samolot pociąg posiłek – skrupulatne wybrane dania i przygotowania do nich

·         Drobiazgowe opisywanie sytuacji np. gry hazardowe i pozornie zbędny opis zajmujący całe strony, Fleming rozpisuje się o czynnościach, które każdy z nas może doświadczyć, przyjemność z tego co oczywiste i zwyczajne

·         Stały schemat cykl posunięć pomiędzy Bonda M Czarnego Charakteru i Kobiety zgodny z kodem, są one zawsze obecne w każdej powieści jednak w różnej kolejności

·         Oprócz schematu posunięć są dodatkowe sytuacje wzbogacające akcję, całość przypomina grę w warcaby/ szachy Bond wykonuje ruch daje mata Czarnemu Charakterowi itd.

·         Czytelnik uczestniczy w grze którą dobrze zna od początku i może przewidzieć jej bieg

·         Model bajki M jako królowa Bond rycerzem Czarny Charakter Smokiem Kobieta piękna

·         Powieść Fleminga jest reakcyjna, tworzy on proste intrygi nasycone przemocą oparte na opozycjach rodem z bajki

·         Mitologiczne nadawanie imion bohaterom, które od razu ujawniają charakter postaci

·         Powieść uruchamia sieć elementarnych skojarzeń, odwołuję się do dynamiki, doznajemy estetycznej satysfakcji, Fleming ma poczucie rytmu prostoty i zmysłową wrażliwość na słowo

·         Jest tu więcej powściągliwości przemilczeń w stosunku do prymitywnego opisu Spellane’a oraz bardziej barokowe upodobnione do obrazu, słowa dokładnie nazywają rzeczy z realistyczną dokładnością

W. Godzic, Celebrities w kulturze – kultura celebrities; Od gwiazd filmowych poprzez celebrities do celetoidów [w tegoż:] Znani z tego, że są znani, Warszawa 2007

Wiesław Godzic - (ur. 1 sierpnia 1953 w Wiślicy) – polski filmoznawca, medioznawca i socjolog, profesor nauk humanistycznych, wykładowca akademicki. Członek Polskiego Towarzystwa Semiotycznego (od 1976) oraz członek Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W ostatnich latach interesuje się problematyką nowych mediów, w szczególności telewizji i Internetu.

·         Młodzi marzą o nagraniu płyty i zdobyciu pieniędzy, a o sławie mówią mało

·         Ludzie chcą być zauważeni, kochani i pożądani

·         Sława jako motywacja ludzkich zachowań, w Chinach i Niemczech 30% marzy o sławie a 40% o „swoich 15 minutach”

·         Sława prowadzi do zwiększonego stresu i zachowań autodestrukcyjnych

·         Celebryci pojawili się w XVII w.

·         W celebryckich magazynach ukazywały się wywiady, fotki domu samochodu ogólnie jak żyje gwiazda

·         Idea gwiazdy filmowej „wymyślona” i nie jest na pewno „naturalna”

·         Aktor jako samodzielny byt, odłączenie postaci od filmu, aktorzy jako marka, nadawanie aktorom osobowości

·         Gwiazdy jako projekt i konstrukt myślowy

·         Valentino amant kina w którym kochały się wszystkie kobiety (w postaci nie w aktorze), wyzwolenie seksualizmu kobiecego

·         Marylin Monroe wyrażała sposób prezentowania seksualności istotny dla społeczeństwa i kultury, walczyła z systemem hollywoodzkim i kapitalistycznym; połączenie jej charyzmy z wydarzeniami silnej tradycji freudyzmu raportu Kinseya o seksualności i cenzury filmowej

·         Celebrity może być gwiazdą, a nawet gwieździe łatwiej zostać celebrytą

·         D. Marshall: dla odbiorców kultury homogenicznej Celebrity są potwierdzeniem jej reguł a Ci którzy identyfikują się z kulturą zdominowaną myślą, że są mostem między sprawującymi władzę celebrytami a jej pozbawionymi

·         Celebryta jest nam bliski, swojski, czujemy się częścią jego świata życia, ocieramy się o nie, znajduję się  on w naszym zasięgu

·         Daniel Boorstin w 1996 powiedział „celebryta to osoba znana z tego, że jest znana”

·         Graficzna Rewolucja: oczekujemy niemożliwego, newsy zaczyna się tworzyć, presja obrazu tego co widzimy w mediach jako rzeczywistość

·         Celebryta stworzony przez przemysł aby wypełnić nasze oczekiwania, przez tych którzy ją czytają chcą o niej wiedzieć, plotkują

·         Celebryta ma korzenie w mediach, nie może powstać byle gdzie musi mieć zaplecze kulturowe oraz szereg specjalistów

·         Zacieranie się sfery prywatnej i publicznej

·         System celebrity to rodzaj nowej religii ze „świętymi” i „świętościami”

·         Przy tak dużym przyroście celebrytów powstaje mnóstwo programów z ich udziałem gdzie w nazwie programu jest użyte słowo ‘celebrity’

 

Film URODZENI MORDERCY (1994)

Oliver Stone (reżyser) w swoim najnowszym filmie ukazuje historię dwójki młodych bezwzględnych morderców, dokonujących serii przestępstw z zimną krwią. Ukazuje mass media, które z Micki i Mallory Knox czynią prawdziwych kultowych bohaterów. A także amerykańskie społeczeństwo, które pozornie przestraszone, nieodparcie ciągnie do miejsca zbrodni nawet gdyby miało się okazać, że następna kula będzie wymierzona prosto w ich serca.

Mickey Knox i jego żona Mallory zostali zepsuci przez otaczający ich świat. Oboje byli wykorzystywani seksualnie przez ojców, oboje wychowywali się w patologicznych familiach. Wydają się być idealną parą, która ma ciekawe, a zarazem zabójcze hobby: otóż Knoxowie są seryjnymi mordercami. Podróżując autostradą 666 mordują kolejne napotykane osoby, nie patrząc na to, czy jest to policjant, rolnik, czy wykształcony prawnik.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mirabelkowy.keep.pl