[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Seria WYK�ADY Z PSYCHOLOGIIRedaktor naukowy: Jerzy Brzezi�skitom 2Seria Wyk�ady z Psychologii obejmuje autorskie uj�cie podstawowych dziedzin psychologii, wchodz�cych w obr�b programu pi�cioletnich studi�w magisterskich na tym kierunku. Poszczeg�lne ksi��ki z tej serii, napisane przez badaczy o d�ugoletnim do�wiadczeniu dydaktycznym i znacz�cych osi�gni�ciach naukowych, adresowane s� przede wszystkim do student�w psychologii, ale mog� te� by� z po�ytkiem wykorzystane przez student�w pokrewnych kierunk�w.W serii Wyk�ady z Psychologii b�d� ukazywa�y si� ksi��ki, kt�re odnosz� si� do przedmiot�w uj�tych w Minimanych wymaganiach programowych opracowanych przez Rad� G��wn� Szkolnictwa Wy�szego oraz w Standardach akredytacji kierunku studi�w psychologia Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej �zar�wno z grupy przedmiot�w podstawowych, jak i grupy przedmiot�w uj�tych w programach r�nych specjalno�ci (psychologii klinicznej, psychologii edukacji, psychologii organizacji i zarz�dzania itd.). Zaprezentowane zostan� tak�e najnowsze obszary bada� w zakresie podstaw i zastosowa� psychologii, m.in.:neuronauka poznawcza, genetyka behawioralna, psychologia polityczna, psychologia �rodowiskowa, psychologia reklamy.Ida KurczPsychologia j�zyka i komunikacjiWydawnictwo Naukowe SCHOLARRedakcja: Krystyna GoldbergowaKorekta: Anna Raciborska Projekt ok�adki: Katarzyna Juras� Copyright by Wydawnictwo Naukowe �Scholar", Warszawa 2000Tytu� dotowany przez Wydzia� Psychologii Uniwersytetu WarszawskiegoISBN 83-88495-09-7Wydawnictwo Naukowe �Scholar"ul. Krakowskie Przedmie�cie 62, 00-322 Warszawatel./fax 828-93-91, 635-74-04 w. 218;dzia� handlowy 635-74-04 w. 219 e-mail: info@scholar.com.pl http://www.scholar.com.plWydanie pierwszeSk�ad i �amanie WN �Scholar" (Jerzy �azarski)Druk i oprawa: Drukarnia Naukowo-Techniczna S.A.J)z/2oo^ A�. Tj)z/2<50^ A�. TSPIS TRE�CIROZDZIA� 1. PSYCHOLOGIA J�ZYKA A PSYCHOLINGWISTYKAI SOCJOLINGWISTYKA. UWAGI WST�PNE .................. 9ROZDZIA� 2. PODSTAWOWE POJ�CIA, HISTORIA I METODYPSYCHOLINGWISTYKI ................................... 142.1. Podstawowe poj�cia psycholingwistyki .............................. 14 \2.2. Historia psycholingwistyki ........................................ 15 /2.3. Metody psycholingwistyki ........................................ 18ROZDZIA� 3. FUNKCJE J�ZYKA: REPREZENTATYWNA I KOMUNIKACYJNA ..... 203.1. R�ne u�ycia j�zyka ............................................. 20 i3.2. Specyfika j�zykowej funkcji reprezentatywnej .......3.3. Specyfika j�zykowej funkcji komunikacyjnej .......ROZDZIA� 4. POCHODZENIE J�ZYKA .................................. 294. l. Czym j�zyk ludzki r�ni si� od J�zyk�w" zwierz�cych? ................ 294.2. Protoj�zyk a j�zyk naturalny ...................................... 344.3. Filogeneza j�zyka ............................................... 384.3.1. Powstanie j�zyka a dob�r naturalny ........................... 404.3.2. J�zyk a teoria umys�u ....................................... 424.3.3. Dwustopniowos� ewolucji j�zyka ............................. 44ROZDZIA� 5. NEUROFIZJOLOGICZNE POD�O�E J�ZYKA ................... 465.1. Uwagi wst�pne ................................................. 465.2. Metody bada� neurofizjologicznych m�zgu .......................... 475.3. Lokalizacja m�zgowa funkcji j�zykowych ............................ 495.4. Specjalizacja p�kul m�zgowych w funkcjach j�zykowych ............... 51ROZDZIA� 6. WYTWARZANIE I PERCEPCJA D�WI�K�W MOWY .............. 566. 1Uwagi wst�pne ................................................. 566.2. Wytwarzanie d�wi�k�w mowy ..................................... 576.3. Percepcja d�wi�k�w mowy ....................................... 61ROZDZIA� 7. PRZYSWAJANIE J�ZYKA PRZEZ MA�E DZIECKO ............... 697.1.Wprowadzenie ................................................. 697.2. Metody badania rozwoju j�zyka ma�ego dziecka ....................... 69K.~"7.3. Fazy rozwoju j�zyka .............................................7.4. Przyswajanie poszczeg�lnych sk�adnik�w wiedzy j�zykowej .............7.4.1. Rozw�j sk�adnika fonologicznego .............................7.4.2. Rozw�j s�ownika umys�owego ...............................7.4.3. Rozw�j aspektu syntaktycznego wiedzy j�zykowej ...............7.4.4. Rozw�j aspektu pragmatycznego wiedzy j�zykowej...............7.5. Zaburzenia rozwoju j�zykowego ...................................7.6. G��wne podej�cia teoretyczne w badaniu rozwoju j�zykowego u dziecka ...7.6.1. Dowody na biologiczne uwarunkowania j�zyka ..................7.6.2. Dowody na spo�eczne uwarunkowania j�zyka ...................7.6.3. Inne problemy kontrowersyjne ...............................ROZDZIA� 8. KOMPETENCJA J�ZYKOWA ...............................8. l. Ustalenia terminologiczne ........................................8.2. G��wne za�o�enia le��ce u podstaw kompetencji j�zykowej ..............8.3. Struktura g��boka i struktura powierzchniowa .........................8.4. Istota UG w �wietle teorii zasad i parametr�w .........................8.5.Inne modele UG ................................................8.6. Kompetencja j�zykowa ludzi nies�ysz�cych ...........................ROZDZIA� 9. S�OWNIK UMYS�OWY ...................................9.1. Uwagi wst�pne .................................................9.2. Znaczenie st�w .................................................9.3. Metody badania s�ownika umys�owego ..............................9.4. Organizacja s�ownika umys�owego .................................9.4.1. Aspekt semantyczny........................................9.4.2. Aspekt syntaktyczny........................................9.4.3. Aspekt fonologiczny i ortograficzny ...........................9.5. Dost�p leksykalny ...............................................9.6. S�owotw�rstwo i fleksja ..........................................ROZDZIA� 10. KOMPETENCJA KOMUNIKACYJNA .........................10.1. Uwagi wst�pne ................................................10.2. Akty mowy ...................................................10.3. Znaczenie zdania a znaczenie wypowiedzi ..........................10.4. Zasady efektywnej komunikacji ...................................10.5. Rozmowa jako wyj�ciowa forma realizacji kompetencjikomunikacyjnej ...............................................10.6. G��wne koncepcje teoretyczne w badaniach nad kompetencj�komunikacyjn� ................................................10.6.1. Etnografia komunikowania si� .............................10.6.2. Wsp�lny grunt: wsp�lne dzia�anie, wsp�lne czynno�ci...........10.7. Spo�eczne aspekty u�ywania j�zyka ................................6 10.8. Si�a tkwi�ca w ludzkiej kompetencji komunikacyjnej ...................................... 73zykowej ............. 76..................... 76..................... 77cowej ............... 80fkowej............... 81..................... 82szykowego u dziecka ... 83ka .................. 83l ................... 84..................... 85..................... 88..................... 88sykowej .............. 89..................... 91..................... 96..................... 101..................... 104..................... 106..................... 106..................... 107L................... 109..................... 112..................... 116'..................... 120;.....,............... 121..................... 123...................... 128...................... 130...................... 130...................... 131...................... 134...................... 136stencji...................... 138kompetencj�...................... 139...................... 140ne czynno�ci........... 141...................... 144jnej .................. 145ROZDZIA� 11. DYSKURS ............................11.1. Czym jest dyskurs? .............................11.2. Dyscypliny zajmuj�ce si� dyskursem ...............11.3. Dyskurs konwersacyjny .........'................11.4. Kulturowe uwarunkowania dyskursu konwersacyjnego11.4.1. Konwencje konwersacyjne .................11.4.2. Konwencje otwierania i zamykania dyskursu ..11.5. Dyskurs tekstowy ..............................11.6. Teoretyczne podej�cia do analizy dyskursu ..........11.6.1. Pragmatyzm ............................11.6.2. Socjolingwistyczne analizy konwersacji ......11.6.3. Psychologia dyskursywna .................11.6.4. Krytyczna analiza dyskursu ................11.7. Metody analizy dyskursu ........................11.7.1. Metody jako�ciowe.......................11.7.2. Metody ilo�ciowe ........................ROZDZIA� 12. J�ZYK A MY�LENIE .............................12.1. Uwagi wst�pne .........................................12.2. Niezale�no�� my�lenia od j�zyka ...........................12.2.1. Argumenty za stanowiskiem kognitywnym, czyli ��cz�cym my�l z j�zykiem ..................................12.2.2. Argumenty za stanowiskiem nie uto�samiaj�cym j�zykaz my�leniem .....................................12.3. Relatywizm j�zykowy ....................................12.4. Badania nad zwi�zkiem j�zyka z my�leniem ..................12.4.1. Badania mi�dzyj�zykowe ..........................12.4.2. Badania wewn�trzj�zykowe ........................12.5. Podobie�stwa w funkcjonowaniu obu kompetencji:j�zykowej i poznawczej ..................................ROZDZIA� 13. DWUJ�ZYCZNO�� ..............................13.1. Rodzaje dwuj�zyczno�ci .................................13.2. Dwuj�zyczno�� u dzieci .................................13.2.1. Rodzaje dwuj�zyczno�ci u dzieci ...................13.2.2. Submersja versus immersja ........................13.3. Dwuj�zyczno�� u ludzi doros�ych .........................13.3.1. Rola zdolno�ci j�zykowych i motywacji w nabywaniu L213.3.2. Transfer mi�...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wątki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- wblaskucienia.xlx.pl
Immanuel Wallerstein, Komunizm - Socjalizm, Immanuel Wallerstein
Isaac Deutscher – Ostatni dylemat Lenina (1959 rok), Komunizm - Socjalizm, Isaac Deutscher
Idzie po nas Ida czyli film zrobiony z nienawiści, ARTYKUŁY,TEKSTY
Imiona i nazwiska, polonistyka, językoznawstwo, historia języka polskiego - moje notatki
Imiona dla kotów, Medycyna Weterynaryjna, II Rok, ANATOMIA CHIRURGICZNA MAŁYCH ZWIERZĄT
Ilona Kopeć S6 Pn 01 mar 12 24, PWR, chemia fizyczna, laborki, ćw 15