[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->-Nr 261-T -BIBLIOTEKA NARODOW ASeria IIDEE PROGRAMOWEROMANTYKÓW POLSKICHANTOLOGIA11'%•••*•'T '%",■•OPRACOWAŁAALINA KOWALCZYKOWA•'«|s•1•* •'\•* *.WROCŁAW-WARSZAWA-KRAKÓWZAKŁAD NARODOWY IMIENIA OSSOLIŃSKICH - WYDAWNICTWORedakcja Biblioteki NarodowejJAN BŁOŃSKI i MIECZYSŁAW KLIMOWICZRedaktor tomu: Barbara AntoniukRedaktor techniczny: Małgorzata Frączek©Copyright by Zakład Narodowy im. Ossolińskich—WydawnictwoWrocław 1991Printed in PolandISSN 0208-4104ISBN 83-04-02612-0ISBN 83-04-02613-9Zakład Narodowy im. Ossolińskich — W ydawnictwo, Wrocław 1991.Objętość: ark. wyd. 23,80, ark. druk. 30,Skład: Prasowe Zakłady Graficzne, Łódź, ul. Piłsudskiego 82.Druk i oprawa: Drukarnia Oświatowa, Łódź, ul. Kominiarska I.WSTĘPNURT MYŚLI SWOBODNEJ I TWÓRCZEJProgram a romantyczne idee sztuki. Poj ęcia: program artystyczny i romantyczna koncepcj a sztuki wydaj ą się do siebie nieprzysta-walne, niemal z sobą sprzeczne. Istotą romantycznego poj mo waniasztuki jest bowiem przeświadczenie o pełnej swobodzie twórcy, dążenie do możliwie najszerszego otwarcia wszelkich horyzontów, doniekrępowania geniusza żadnymi narzucanymi mu więzami. Jak teidee można by pogodzić z ujętym w ramy jakiegoś programu formułowaniem zamierzeń twórczych, co więcej, z towarzyszącyminieuchronnie każdemu programowi artystycznemu próbami kodyfikacji, konkretnych wskazówek, których każe się przestrzegać?Czy można w ogóle wysuwać postulat wolności artysty i jednocześnie wytyczać przed nim określoną z góry drogę?Można by jednak spytać także, czy mógłby istnieć jakikolwiekprąd intelektualny lub artystyczny, który by nie uznawał żadnychwspólnych założeń; pojęcie kierunku, nurtu czy prądu zakładaprzecież istnienie pewnej jedności zamierzeń. Wówczas zaś krytycyi pisarze znaleźli się w sytuacji, gdy upadł już autorytet poetyki normatywnej, a nie nastał jeszcze okres grupowania się twórców w„szkoły” czy grupy artystyczne. Panoramę zamierzeń twórczych romantyków można odtworzyć sięgając do eseistyki, poezji, dramatów, prywatnej korespondencji...Teksty lub fragmenty tekstów, które mają charakter programowy, utrzymane są często w stylu swobodnym, mają ton raczej osobistych wynurzeń niż konkretnej deklaracji. Co więcej, ponieważIVNURT MYŚLI SWOBODNEJ I TWÓRCZEJromantycy traktują sztukę w osobliwym powiązaniu z postawątwórcy wobec świata, teksty te zawierają wszelkie niepokoje intelektualne, a nie tylko postulaty, bezpośrednio sztuki dotyczące.Mogą nawet - będąc wyjątkowo ważne jako dzieła wytyczającewłaśnie program romantyczny - kwestii sztuki wcale wprost nie poruszać, jak na przykładKsięgi narodu polskiego,jak wiersz SłowackiegoTak mi Boże dopom óż.Pojęcie romantyzmu jest wyjątkowo pojemne. W epoce poprzedniej wyróżnia się na przykład równolegle światopogląd racjonalistyczny i estetykę klasycyzmu; nazwa „romantyzm” obejmuje zaścały konglomerat zjawisk z zakresu filozofii, literatury, sztuki, anawet obyczajowości - wypowiedzi o charakterze programowymdotyczą często wszystkich tych dziedzin naraz. „Wszelka sztuka powinna stać się nauką, wszelka nauka - sztuką; poezja i filozofia powinny się zjednoczyć” - pisał Fryderyk Schlegel1; przy takim jejpojmowaniu poezja może obejmować wszystko, wszelkie dziedziny ludzkiej działalności i wszelkie deklaratywne zamierzenia człowieka dadzą się sformułować w kategoriach jakby programu również poetyckiego. Ujęcie Schłegla jest wprawdzie skrajne, maksy-malistyczne, lecz przecież zostaje podjęte i trwa w całym nurcie romantycznym, przejawia się w owym stale istniejącym zatarciu granic między poetą a poezją, życiem a sztuką. Wszystko może być poe z ją - a nawet czasem najmniej wydaje się nią to, co potocznie poezją nazywamy: słowo zapisane, utrwalone, rzucone na pastwę ludziom - pisał o tym Krasiński w pierwszych zdaniachNie-Boskiejkomedii.Programy polskiego romantyzmu zawarte są zatem nie tylko wosobnych deklaracjach i dotyczą nie tylko literatury. Mówią o poezji - ale także o sprawach tak różnych jak perspektywy poznawcze,naród, człowiek, jego stosunek do Boga i natury...1 Friedrich S c h le g e l,Fragmenty z „Lyceum”[115], cyt. wg:Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Niemcy, Francja,oprać. Alina Ko-walczykowa, Warszawa 1975, s. 141.JAK UŁOŻYĆ ANTOLOGIĘ?VJak ułożyć antologię?Pojęcie romantyzmu ma różne zakresy.Wskazuje - w Polsce - historyczny okres pomiędzy oświeceniem apozytywizmem, bywa nazwą określonej, pozahistorycznej postawyczłowieka, ma też wyjaśniać, co łączyło i leżało u podstaw myśleniai stylu romantyków, co dominowało w ich przeświadczeniach filozoficznych, estetycznych, obyczajowych. Ten ostatni krąg problemowy - pojmowanie istoty romantyzmu jako syndromu intelektualnego i artystycznego - wyznacza zakres prezentowanej antologii programów literackich.Narzuca się tu od razu dylemat interpretacyjny: można mianowicie za pisma programowe uznać te tylko, które leżały u genezyromantyzmu, wytyczając drogę przed literaturą. Byłyby to wtedyartykuły od Brodzińskiego po Mochnackiego, należałoby zamknąćantologię datą 1830, traktując dzieła późniejsze już tylko jako realizację wcześniej zapisanego romantycznego programu. I rzeczywiście po powstaniu listopadowym dyskusje o romantyzmie czy o programach czysto literackich mało już interesowały romantyków.Ale decyzja, zamykająca ze względów formalnych antologię datąwyciszenia się sporów literackich romantyków, byłaby niesłusznatakże i dlatego, że nie było w Polsce podziału na teorię romantycznej sztuki i później następujące poetyckie realizacje, ponieważ arcydzieła{Maria,IV częśćDziadów)powstawały równolegle z rozprawami krytycznymi lub je wyprzedzały, idee romantyczne rodziły się i rozwijały zarówno w dziełach literatury pięknej, jhk w artykułach teoretyzujących. A nadto niezwykła, po dziś, żywotnośćnurtu romantycznego wynika stąd właśnie, iż nigdy nie poddał sięon presji ustalanych przez siebie praw i programów, że wciąż byłyone przemieniane, dzięki czemu romantyczna literatura nigdy niedała się skrępować kostniejącą siatką formalnych przepisów, zawsze wyrażała najbardziej współczesne niepokoje ideowe i intelektualne. Wciąż nowe stawiano przed nią wymagania, wciąż nowe postulaty programowe - wciąż nowe, ale wyrastaj ące zawsze ze wspólnych założeń światopoglądowych i poetyckich, które stanowiłyistotę myśli romantycznej: z idei nieskończoności, z żarliwej wiary,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wątki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- wblaskucienia.xlx.pl
Ignacy Krasicki - Monachomachia, Biblioteka, KSIĄŻKI NIEPOUKŁADANE, Książki, Krasicki Ignacy
Ikony. Najpiękniejsze ikony w zbiorach polskich E-BOOK, Inne
Ignacy Radziejowski - Pamietnik powstańca 1831 roku, Powstania polskie
Ignacy Jan Paderewski, muzykologia, muzykologia 1, historia muzyki polskiej, XIX
Ian Fleming - Pozdrowienia z Rosji, Biblioteka, Fleming Ian