[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Ignacy Fik „Wybór pism krytycznych”

ü      Urodzony w 1904

ü      UJ: polonistyka i filozofia ścisła

ü      Zajmował się twórczością Norwida, napisał prace „ uwagi nad językiem Cypriana Norwida”

ü      W 1931 ukazał się pierwszy tom poetycki „Kłamstwa lustra”1932 „Przemiany”(wiersze młodzieńcze oraz nieco dojrzalsze)

ü      1932 pierwsza powieść :Przygoda własna Andrzeja” powieść nie wydana

ü      Pamiętnik,notes: pierwszy nosił tytuł: „Siedem lat życia.1933-1939”, pierwsza karta zawiera tytuł u góry potem wykaz najważniejszych wydarzeń: data i tytuł np. 1930 „Wojsko w Cieszynie(…)” strony opatrzone są u góry nazwą miejsca i cyfrą roku, później porubrykowane pionowo  według schematu:lektura, teatr, kino, wystawy, własna twórczość , zawodowe, różne

ü      Prace nad monografiami Jakuba Jasieńskiego, E. Dembowskikm

ü      Najważniejsza jest jego twórczość krytyczna

ü      Za debiut krytyczny uważa się  artykuł „o reportażu” w 5 numerze „Gazety Artystów” z 1934 roku

ü      W sewj krytyce używał metody socjologicznej, wzorował się  na Stanisławie Brzozowskim

ü      Jego działalnośc publicystyczna zawiera się w pięcioleciu 1934-1939 i zamyka w liczbie 83 publikacji

ü      Często używał pseudonimu I.Gojan

ü      Trzy etapy w działalności krytycznej Fika

lRozpoczyna się od artykułu „ O reportażu”, nasilona współpraca z „Nową Wsią”; wulgarny socjologizm,demagogiczny ton,dowcipllLata 1936-1937, [ublikuje na łamach lewicujących inteligenckich czasopism: w „Sygnałach lwowskich”, krakowskim „Albo-albo”; cienkie logiczne i staranne  analizy, analizy czynione planowo i skutecznie. Tu będą takie teksty jak: „Produkcja i konsumpcja kultury”, „Poezjo, precz,jesteś tyranem; maksymalna dokładność logiczność i dążenie do szczegółowych rozbiorówllLata wojenne: „Awangarda i awangardziści” oraz „Mitologia mitu”l

 

Produkcja i kompensacja kultury

Dwa procesy określają życie grup społecznych: proces produkcji i konsumpcji. Ważne aby się równoważyły. Dwie klasy: pracująca i pasożytująca. Odniesienie od „życia” do kultury, robotnik bezmyślnie wykonuje swą prace, ale robotnik kultury nie może jej produkować bezmyślnie. Przy produkcji kultury decydujący jest udział w procesie produkcji. Cechy pracownika ku;tury: wyższe wykształcenie ogólne, usługi dla kultury trakruje jako zawód. Kultura nie może docierać do każdego, mały jest jej zasięg, chłopi nie są w stanie pojąć kultury. Kultura ma być dobrem zbiorowym, ma być tworzona przez całe społeczeństwo, dotęp do kultury nie ma być przywilejem, chłop tez ma brać odpowiedzialność za tworzenie kultury.

 

Poezjo, precz, jesteś tyranem!

Mało się czyta w Polsce poezji, mało się ją tłumaczy, ludzie prawie nic nie wiedzą o twórcach i dziełach a już o zagranicznych to w ogóle. Przyczyny tego stanu dzieli na trzy grupy: struktura społeczno-kulturalna, związana ze szczególną sytuacją sztuki, trzecie charakterystyczne dla poezji. Trudno tworzyć w Polsce(cenzura), w szkole więcej uwagi poświęca się tężyźnie fizycznej a wrażliwości estetycznej się nie kształci, spycha się ją na margines, propaganda sztuki jest prymitywna,[poeci  nie mogą żyć z samej poezji często stają się dziennikarzami. Twórczość poety może i musi wypływać z wyraźnego nastawieniu na społecznego. Jak są plebiscyty czy wydania to wybiera się poetów głośnych i wpływowych. Nagrody są źle przyznawane. Rola krytyki, której wyroki są decyzją o być lub nie być poety. Recepta: złagodzić cenzurę, edukacja społeczeństwa w zakresie abecadła sztuki, Udostępnić muzea i teatry, wprowadzić sztukę do szkół, nagrody przyznawane przez czynniki niezależne, organizowanie imprez poetyckich. Poezja obca udostępniona przez dobre tłumaczenia.

Awangarda i awangardziści

Długi wstęp o wojskowym znaczeniu awangardy następnie nawiązanie do literatury: analogia poszczególnych elementów. Awangarda: dokonywanie odkryć, szukanie. Pytanie awangarda jest strażą  przednią ale czego? Awangardy w sensie sztuki, społeczeństwa, psychologii. Awangarda dla każdej dziedziny, odwołania do socjologii. Zdobycze awangardy będą zawsze ważne i nieodzowne, ale przestają być ważni i nieodzowni  niektórzy awangardziści

 

Mitologia mitu

Mity są zdeterminowane obiektywną rzeczywistością socjalną, mają charakter twórczości świadomej. Mit wymaga każdorazowego uzasadnienia i obrony, romantyzm mit Polski-Chrystusa, mit aby coś osiągnąć, uzasadnić jakąś idee, przeświadczenie. Obecnie są warunki do tworzenia mitów: łatwość i wszechstronność propagandy. Mit jest teraźniejszy nieruchomy, operuje szablonem, treść mitu i idei jest podobna różnica polega na redagowaniu tej treści

 

Jest pewna schematyczność zawłaszcza w tekstach z II okresu: Fik przedstawia problem analizuje go dokładnie, stawia pewne postulaty, wysuwa propozycje działania.

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mirabelkowy.keep.pl