[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ignacy Fik: Wybór pism krytycznych. Wyd. II. Oprac. A. Chruszczyński. Książka i Wiedza, Warszawa 1961.
DZIEŁO SZTUKI JAKO BUDOWA
- dzieło sztuki to uporządkowany zespół bodźców, mających wywoływać treści uczuciowo-wyobrażeniowe,
- 3 postulaty jeśli chodzi o elementy dzieła: 1) postulat odrębności – jest tyle gatunków sztuki, ile jest elementów psychicznych i ich kombinacji, 2) postulat jednorodności – dzieło ma być zbudowane z elementów jednorodnych, 3) postulat niezależności – elementy muszą być niezależne od siebie
- organizacja elementów: 1) postulat jedności – powinien być jakiś motyw albo idea, organizująca planowo części dzieła, 2) postulat jednoznaczności – jest określona interpretacja dzieła, ale pozwala też na wieloznaczność, 3) postulat samodzielności – dzieło musi być zrozumiałe bez pomocy elementów spoza samego dzieła. Te 3 postulaty to kryteria artystyczne dzieła sztuki,
- jeśli chodzi o treść dzieła - 1) postulat oryginalności (dzieło nie może powtarzać istniejących struktur), 2) postulat zrozumiałości (ma być klucz do zrozumienia dzieła), 3) postulat pozytywnej wartości (dzieło powinno działać, wzruszać, uaktywniać odbiorcę),
- charakter elementów dzieła decyduje o gatunkach sztuki. Struktura dzieła decyduje o stylu. Wartościowanie daje podstawę do określania dzieł sztuki według treści.
LITERATURA CHOROMANIAKÓW
- współczesna literatura polska to literatura demonokratyczna (piszą ją demoni i pełna jest demonów),
- w literaturze współczesnej jest niesamowity język, styl, treść, zdarzenia. Ale nie ma strony ideowej,
- Choromański = choromania = literatura skrzywiona i chora,
- autorzy w choro-manierze – w rozwoju zatrzymali się w fazie dojrzewania płciowego, są to homoseksualiści, ekshibicjoniści, psychopaci, degeneraci, narkomani, chorzy na żołądek, hipochondrycy (s. 126),
- racji i sensu literatury szuka się w jej służbie dla psychoanalizy,
- pisarz chętnie pisze o człowieku nienormalnym (a w normalnym szuka bydlęctwa, kretyństwa, świństwa, zaniedbania),
- człowieka pojmuje się jako twór fizjologiczno-metafizyczny,
- działanie świadome, sensowne, kultura – to nieinteresujące przesądy, samoograniczenia, anachronizmy,
- ważna jest fizjologiczna strona człowieka, zwłaszcza seksualizm,
- albo: człowiek = mechaniczna suma zjawisk psychicznych,
- sen odgrywa ważną rolę (literatura nasza przede wszystkim śpi – s. 129),
- w poezji – logika snu, wytwarzanie mimowolnych ciągów asocjacyjnych,
- „psychoanalitycy” chcą oddać całą prawdę psychiczną – tym tłumaczą majaczenie, ględzenie,
- s. 132 dzisiejszy Narcyz grzebie z lubością w swoich bebechach,
- aspołeczny charakter literatury,
- s. 133 ucieczka w dziedzinę snu, podświadomości lub metafizyki, paseistyczny ekshibicjonizm, pozbawiona dyscypliny i celu reportażomania psychologiczna, chorobliwe szukanie egotyzmu i niesamowitości, rozkochany we wnętrznościach narcyzm, antyracjonalizm i aspołeczność, narkotyzujący seksualizm, mdły estetyzm, rezygnacja z twórczej, bojowej ambicji poznawania i kształtowania rzeczywistości socjalnej: oto cechy literatury najfałszywiej w świecie nazywanej awangardową,
MINY TRUDNE I MINY ŁATWE
- Gombrowicz dzieli pisarzy na geniuszy i pisarzy drugorzędnych (ten nie jest dostarczycielem Piękna, nie może wygłaszać prawd ogólnych). Fik uważa Gombrowicza za pisarza drugorzędnego,
- Gombrowicz przewiduje ataki na siebie i udaremnia je przez zgodę na nie,
- tęsknotą Gombrowicza jest pragnienie wyzwolenia się od innego człowieka,
- kultura według Gombrowicza to ograniczenia, formuły, miny, kultura jest sztuczna,
- nie ma Gombrowicz wyraźnej gęby, nie przeciwstawia swojej gęby gębie innych, raczej chce dać w gębę,
- pupizm – pochodna freudyzmu; problem infantylizmu ma aspekty biologiczne i metafizyczne,
- s. 189 postęp mierzy się właśnie dystansem od biologicznego prostactwa,
- łydka jest salonowym omówieniem czegoś innego, mógł Gombrowicz przetłumaczyć jeszcze śmielej,
- nie jest potrzebna kompozycja powieści,
- s. 190 dlaczego, zapraszając gości do siebie, mamy przyjmować ich w kalesonach i na pierwszy ogień pokazywać im śmietnik? (…). Dlaczego z literatury robić prosektorium i spluwaczkę? Są pewne rzeczy, które powinny się dziać na uboczu. Nie dlatego, że jesteśmy obłudni i tchórzliwi, ale dlatego, że chcemy być czyści!
NIE ZAPOMNIJMY O BENIAMINKU
- rok 1905 – bardziej przełomowy dla literatury niż 1918,
- po wojnie jeszcze kilkanaście lat w twórczości wykazywało związek z okresem przedwojennym,
- rewolucja 1905 – rodzi problem kultury ludowej i proletariackiej, kończy się dynamika Młodej Polski,
- literatura powojenna zaczęła być klasowa, pojawia się człowiek szary, niebohater, nie ma udawania patriotów,
- to Boy spowodował przymierze między życiem i literaturą,
- problemy u Boya spospoliciały J, naczelne miejsce zajmują sprawy obyczajowe, zwłaszcza seksualne,
- według Boya każdy ustrój jest doskonały, jeśli nie zawraca się ludziom głowy ideałami i nie utrudnia się im życia krępującymi przepisami,
- Irzykowski nie potrafi przekonać, że Boy jest mały, obłudny, niekonsekwentny (bo tak nie jest)
GRZECH ANIELSTWA (NA PRZYKŁADZIE CZ. MIŁOSZA)
- o Miłoszu trudno pisać z powodu jego niekonsekwencji,
- w różnych fazach twórczości Miłosza są kompleksy, ujawniane w maskach. Kompleks anielstwa (upadłego, stróżującego),
- Miłosz lubi uprawiać demonologię, wcielać się w anioła,
- etapy: poeta – człowiek skłócony ze światem – geniusz – anioł - …? (święty? prorok?),
- według Miłosza w życiu poety są 3 etapy: 1) dzieciństwo i młodość, 2) zejście na padół, 3) cofnięcie się w siebie,
- do skrajności doprowadził konflikt poeta – tłum, banalne obrazy tłumu, nie ma kategorii społecznych,
- podobieństwo poety i środowiska,
- młodzież z pokolenia współczesnego nie odczuwa metafizycznego niepokoju, Miłosz opisuje uciekinierów z rzeczywistości,
- według Miłosza współcześni pisarze wolą zabawę metaforami i dźwiękami słów, nie chcą formować własnych osobowości,
- s. 244 poezja Miłosza, jeśli zostanie, to dzięki wyklinanym pięknościom formalnym,
- chce zmieścić się w ramach obozu neokatolickiego
CO ZA CZASY!
- s. 213 [literaci] zlatują się oni tam, gdzie fermentuje chaos i niestałość, gdzie zakłócony spokój, aby pod pozorem dawania świadectwa prawdzie zrobić ze wszystkiego sensację i plotkę,
- do niedawna na terenie literatury z czasem postępowano z uszanowaniem, w teatrze – stosunek czasu scenicznego do fizykalnego nie gorszy niż 1:10, czas akcji w 2 – 3 h dramacie musiał być nie dłuższy niż doba,
- w romantyzmie – epizody, przestawianie chronologii, ale w czasie psychologicznym – porządek
- w XIX wieku rozpychanie czasu,
- impresjonizm rozbija czas psychiczny,
- po Sanatorium Pod Klepsydrą B. Schulza (pokolenie dręczycieli czasu):
o czas – samodzielna rzeczywistość, niezależna od rzeczy,
o czas – ograniczony i przestrzenny, nie zawsze da się dopasować zdarzenia do czasu,
o czas można cofać, opóźniać, przyspieszać
PRAWO NOCY
- rozważania nad granicami powieści katolickiej,
- kiedyś wystarczały powierzchowne akcesoria (liturgia, temat, tendencja, przynależność i wyznanie wiary autora), by zakwalifikować dzieło do literatury katolickiej,
- krytyka katolicka umie ocenić co NIE jest katolickie,
- w Ładzie serca Andrzejewskiego – zwycięstwo nieba. Tytuł powieści – ironiczny, nikt nie osiągnie łądu serca,
- s. 263 nie trzeba sądzić, że katolicyzm jest zawsze ten sam. Jest on zawsze taki, jaka jest epoka
W SPRAWIE UPRAWNIEŃ KRYTYKI
- krytyk literacki może stosować nieliterackie kryteria,
- nie lubi Fik oceniać dzieł z punktu widzenia religii, moralności, pedagogiki itp., ale te oceny uważa za naturalne i celowe, pod warunkiem, że 1) nie oznaczają fizycznego zlikwidowania dzieła, 2) nie prowadzą do ogólnych wniosków, 3) nie zastąpią oceny artystycznej,
- krytyk i artysta są współrzędni sobie (s. 278),
- prawdziwa krytyka to krytyka walcząca. Krytyka rejestrująca to recenzja albo historia,
- krytyk konfrontuje dzieło z rzeczywistością, organizuje nadbudowę sztuki (Płomieński),
- nie ma czegoś takiego, jak obiektywny krytyk
Treść dzieła to charakterystyka czy klasyfikacja utworu jako zjawiska społecznego.
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]Wątki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- meggilou.xlx.pl
Ignacy Krasicki -Ptaszki w klatce, lektury, opracowania, Testy opracowania lektur
Ignacy Krasicki Bajki streszczenie, Streszczenia
Ignacy Dąbrowski, Filologia polska, Młoda Polska
Ignacy Krasicki - Monachomachia, Ebooki, LEKTURY EBOOKI
Ignacy S. Fiut -Pisma społeczno-kulturalne 1989-2000 ZP nr 3-4 2000, Zarządzanie inf. i bibliologia
Ignacy Krasicki - Satyry, Filologia polska, Oświecenie, oświecenie