X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Temat:

Ignacy Krasicki – mistrz oświeceniowej bajki. Cechy gatunku, sposób kreacji świata.

 

Cele dydaktyczne:

Cel ogólny:

·         umiejętność czytania tekstów ze zrozumieniem

 

Cele szczegółowe:

Uczeń potrafi:

·         wyjaśnić terminy: bajka, alegoria

·         odczytać alegorię w wybranych bajkach

·         prezentować swoją opinię i poprzeć ją argumentacją

·         kształtować aktywną i kreatywną postawę

·         pracować samodzielnie i w zespole

·         logicznie rozumować i wnioskować

 

 

Metody:

·         heureza

·         wykład

·         sytuacyjna

·         praca z tekstem

 

                                                                                                                                                      

Formy:

·         indywidualna

·         zbiorowa

 

Środki:

·         Słownik terminów  literackich, red. M. Głowiński, J. Sławiński , T. Kostkiewiczowa,

A. Okopień – Sławińska, Wrocław – Łódź 1988, s.22,52.

·         Teksty bajek przygotowane przez nauczyciela.

 

Przebieg lekcji:

 

 Wstęp:

1.      Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie informacji o bajce. Jeśli podane informacje nie są kompletne, nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, np. czym się charakteryzuje bajka? Jakie są jej cechy? Jakie postaci występują najczęściej, co symbolizują? Nauczyciel pyta również o autorów znanych bajek. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie z podanych informacji spróbowali ułożyć definicję słownikową bajki.

 

    BAJKA jest to utwór epicki pisany wierszem lub prozą, którego bohaterami są najczęściej zwierzęta lub przedmioty. Bajkę cechuje alegoryczność (poza sensem dosłownym zawiera sens przenośny). Ma charakter uniwersalny. Pełni funkcję dydaktyczną (poucza), morał zwykle jest na początku lub na końcu utworu. Sięga korzeniami do VI w p.n.e   (Ezop),   XVII w. – La Fontaine). Twórcy oświeceniowi tego gatunku: Ignacy Krasicki,  Stanisław Trembecki.

 

Podgatunki bajki:

·         epigramatyczne – zwięzła, krótka, zazwyczaj skonstruowana na zasadzie dialogu

·         narracyjna – pisana prozą

·         Przeczytanie definicji bajki ze słownika terminów literackich.

                                                                                                                                                   

Nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy. Pyta uczniów czym jest alegoria.

  

ALEGORIA – motyw w utworze, który poza znaczeniem dosłownym, ma jeszcze jedno 

                    ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mirabelkowy.keep.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.