[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Ilona Zając

Ochrona Środowiska, rok I

 

 

Sprawozdanie z wyjazdu technologicznego studentów Ochrony Środowiska

do Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Polichtach.

 

 

Dnia 4 listopada 2011 roku studenci pierwszego roku Ochrony Środowiska na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie wzięli udział w wyjeździe technologicznym do Ośrodka Edukacji Ekologicznej ‘Polichty-Sucha Góra’ . Ośrodek ten znajduje się na terenie Ciężkowicko-Rożnowskiego Parku Krajobrazowego. Prowadzona jest tu działalność edukacyjna w zakresie ochrony przyrody, ochrony środowiska, biologii i ekologii. Zajęcia odbyły się pod opieką dr. Lucjana Schimscheinera oraz dr. Marka Guzika.

Punkt zbiórki grupy został wyznaczony przy ulicy Dajwór, w dzielnicy Kazimierz w Krakowie, nieopodal instytutu Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego. Wyjazd rozpoczął się w godzinach przedpołudniowych, jednak z niewielkim opóźnieniem, gdyż na terenie miasta zaistniały nieudogodnienia w postaci korków ulicznych, przez co kilka osób nie zdołało dotrzeć w miejsce zbiórki na czas.  Niestety, trudności komunikacyjne spowodowane wcześniej wspomnianym problemem są codziennością dla mieszkańców Krakowa. Mnogość żaków zobligowała organizatorów zajęć terenowych do zarezerwowania dwóch sprawnych autobusów, mających przewieźć ich na miejsce docelowe. Transport został zapewniony dzięki firmie turystycznej ‘Relax’, współpracującej z biurem podróży mieszczącym się na ul. Miodowej. Należy tu zaznaczyć dbałość organizatorów o komfort globtroterów, gdyż wynajęte autokary, w których nawet klimatyzacja działała sprawnie, zapewniały wysoki standard podróży. Ten fakt oraz doświadczenie kierowców spowodowały, iż przejazd odbył się bez dodatkowych problemów. Dzięki Opatrzności na trasie nie doszło do żadnej przykrej sytuacji w postaci wypadku drogowego, dzięki czemu już w kilkadziesiąt minut od wyruszenia wycieczka dotarła na teren Ciężkowicko - Rożnowskiego Parku Krajobrazowego.

Mając na uwadze porę roku można stwierdzić ze warunki pogodowe były relatywnie dobre, jednakże temperatura odczuwalna i ogólny charakter jesiennej aury niejako zmusiła uczestników do przywdziania odpowiedniego ubioru oraz zadbanie o obuwie turystyczne.

Ciężkowicko - Rożnowski Park Krajobrazowy położony jest w południowo - wschodniej części województwa małopolskiego, zajmuje 17 634 ha powierzchni, powstał w 1995 roku. Obecnie wchodzi w skład Zespółu Parków Krajobrazowych Pogórza w Tarnowie.

Na terenie Parku w miejscowości Polichty powstał w 1998 r. "Ośrodek Edukacji Ekologicznej." Na wyposażeniu Ośrodka znajdują się m.in.: zbiory zielnikowe, entomologiczne, geologiczne oraz szereg przyrządów i urządzeń przydatnych do prowadzenia zajęć z zakresu ekologii, biologii, ochrony przyrody i ochrony środowiska. Ośrodek czynny jest cały rok kalendarzowy. Można tu skorzystać z kuchni turystycznej oraz przenocować. Przy Ośrodku znajduje się ścieżka przyrodnicza. Na jej trasie wyznaczono dziesięć przystanków, przy których obserwować można ciekawe zjawiska przyrodnicze, różnego typu ekosystemy, szereg gatunków roślin chronionych, staw z roślinnością wodno - błotną oraz przykłady gospodarki leśnej prowadzonej przez leśników. Celem Ośrodka jest przede wszystkim prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie ochrony przyrody, ochrony środowiska i ekologii, jak też propagowanie walorów przyrodniczych Użytku. W trakcie zajęć prowadzonych na terenie Ośrodka uczestnicy mogą się zapoznać z chronionymi gatunkami roślin, zwierząt i grzybów oraz funkcjonowaniem różnego rodzaju ekosystemów. Zajęcia uwrażliwiają ich na otaczająca ich przyrodę, wyrabiają umiejętność samodzielnego obserwowania przyrody, kształtują właściwe postawy wobec środowiska, zapoznają z przyczynami i skutkami zanieczyszczeń. Uczą też racjonalnego korzystania z dóbr przyrody.

Obszar Parku posiada niezaprzeczalnie wysokie walory, zarówno przyrodnicze krajobrazowe, jak i kulturowe. Wynikają one z interesującej budowy geologicznej, silnie zróżnicowanej rzeźby terenu, występowania cennych zbiorowisk roślinnych, wielu rzadkich i chronionych gatunków roślin, bogatego świata zwierzęcego, licznych źródeł wód mineralnych, a przede wszystkim z wysokiego stopnia naturalności tego terenu oraz niewielkiej degradacji środowiska przyrodniczego.

O szczególnej wartości przyrodniczej Parku świadczy fakt zagęszczenia na tym terenie wielu gatunków roślin posiadających absolutny kres zasięgu w Polsce. Rośnie tu również klika gatunków znajdujących się na "Liście roślin zagrożonych w Polsce", posiadających status gatunków rzadkich lub narażonych na wyginięcie. Fauna Parku także wyróżnia się dużym bogactwem i zróżnicowaniem gatunków chronionych, rzadkich i ginących. Na terenie rezerwatu "Skamieniałe Miasto" stwierdzono występowanie 310 gatunków motyli. Wśród chronionych zwierząt można spotkać m. innymi: bociana czarnego, krogulca, dzięcioła czarnego i pięć gatunków nietoperzy.

Na terenie Użytku wytyczono trzy ścieżki edukacyjne o łącznej długości około 11,5 km. Studenci mieli okazje przespacerować się wzdłuż dwóch z nich, po uprzednim podzieleniu się na dwie grupy – jedna pod opieką dr. Marka Guzika, drugą zaś przewodził dr. Lucjan Schimscheiner.

Podczas spaceru uczestnicy wyjazdu technologicznego zapoznali się z budową i funkcją mrowiska, jak również form zwanych galasami, tworzonych przez organizmy, głównie owady, w celu ochrony larw znajdujących się w ich wnętrzu.

Na trasie ścieżek obserwować można różne typy ekosystemów - łąka, las, staw - oraz wiele gatunków chronionych roślin i zwierząt. Największą atrakcją jest z pewnością staw. Jest to dawny zbiornik przeciwpożarowy, który z czasem pokryty zbiorowiskami roślinnymi, stworzył doskonałe warunki dla bytowania zwierząt wodnych i wodno – lądowych takich jak płazy (żaby, ropuchy, kumaki, traszki), gady (zaskroniec), mięczaki (błotniarka stawowa, zatoczek rogowy), oraz szereg owadów (pływak żółtobrzeżek, nartnik, ważki). Studenci zostali zapoznani z formami przystosowań organizmów do różnych typów ekosystemów oraz ze sposobami ich rozmnażania. Podczas spaceru przez leśną ścieżkę pobrano próbki runa leśnego, dzięki czemu uczestnicy wyjazdu mogli poznać chociaż część organizmów w nim żyjących. Studenci zauważyli też, iż na terenie parku rozmieszczone są przez pracowników budki lęgowe dla ptaków, karmniki i paśniki dla zwierząt, mające na celu ochronę tych organizmów.  Jeden z przystanków ścieżki zwraca uwagę budowlami poświęconymi ochronie błonkówek. Są to specjalne obiekty zbudowane z 2 rodzajów cegły – które służą za środowisko zastępcze do budowy gniazd. Kolejną atrakcją ścieżki są źródła wód siarczkowych, są to źródła: „Paweł”, „Jacek” oraz „Geologów”. Studenci pobierali z nich próbki wody i badali PH za pomocą specjalnego urządzenia. Niektórzy z nich nawet odważyli się skosztować próbek.

Uczestnicy mieli również okazje zapoznać się z różnymi postaciami ochrony przyrody funkcjonującymi i przedstawionymi na terenie Ośrodka. Obok kontenerów do segregacji śmieci, co jest jednym z fundamentalnych środków zapobiegawczych zanieczyszczeniu środowiska, znajduje się kompostownik wraz z tablicą edukacyjno- informacyjną z której dowiedzieć się można czym jest kompostowanie oraz co można, a czego nie należy umieszczać w kompostowniku. Ponadto przy Ośrodku działa mechaniczno- biologiczna oczyszczalnia ścieków. Podstawowym celem biologicznego oczyszczania ścieków jest usunięcie ze ścieków biologicznie rozkładalnych zanieczyszczeń. Do prowadzenia procesów biologicznego rozkładu zanieczyszczeń organicznych wykorzystuje się populacje mikroorganizmów zawieszone w toni ścieków lub mikroorganizmy tworzące utwierdzoną biomasę. Pracownicy Ośrodka przedstawili studentom sposób funkcjonowania poszczególnych form ochrony środowiska.

Zajęcia terenowe w obrębie Użytku trwały kilka godzin, po czym nastąpił powrót do Krakowa. Uczestnicy pożegnali się dokładnie w tym miejscu, do którego rano śpieszyli na zbiórkę.

Dzięki temu wyjazdowi technologicznemu studenci mogli poznać różne typy ekosystemów, przystosowanie zwierząt do życia w danym środowisku, a przede wszystkim, dzięki działalności ośrodka, formy ochrony tych środowisk i organizmów w nich funkcjonujących. Przybliżony został problem konieczności oczyszczania ścieków, czy segregacji odpadów. Zajęcia z pewnością uwrażliwily wszystkich uczestników na piękno otaczającej przyrody i niekorzystny wpływ działalności człowieka na nią.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mirabelkowy.keep.pl