[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Immanuel Kant (1724-1804):
miejsce narodzin i śmierci: Królewiec
miejsce pracy: Uniwersytet w Królewcu
stanowisko filozoficzne: idealizm transcendentalny
Â
Dotychczas przyjmowano, że wszelkie nasze poznanie musi się dostosowywać do przedmiotów (…) Spróbujmy więc raz czy nam się lepiej nie powiedzie przy rozwiązywaniu zadań metafizyki jeśli przedmioty muszą się do nas przystosować.
Â
Teoria poznania:
·        istnieje rzeczywistość poza naszymi umysłami
·        jest to świat niezależnych od umysłu rzeczy samych w sobie (noumena). Są one dla nas niepoznawalne. Istnieją i są źródłem doznań zmysłowych
·        nasze poznanie rzeczywistości jest konstrukcją tworzoną przez nasz umysł. Doznania zmysłowe ujmowane są przez umysł przy pomocy dwóch form transcendentalnych: przestrzeni i czasu
·        powstaje czasowe i przestrzenne uporządkowanie doznań zmysłowych
·        czas i przestrzeń nie istnieją obiektywnie, są apriorycznymi (niezależnymi) od wszystkiego formami.
Â
Kategorie intelektu:
- lkategorie stosunku:l
             - substancja i przypadłość
             - przyczynowość
             - wspólnota (wzajemne oddziaływanie)
- lkategorie modalności: możliwość, istnienie, koniecznośćllkategorie ilości: jedność, wielość, całośćllkategorie jakość: realność, przeczenie realności, ograniczeniel
Â
Metafizyka:
·        czasami umysł próbuje wykraczać poza granice tego, co sam tworzy. Próbuje wtedy mówić coś o rzeczach samych w sobie. Tak powstaje metafizyka. Posługujemy się wtedy ideami: Boga, wszechświata, duszy
- lpróbujemy naukowo dowieść: istnienia Boga, wolności we wszechświecie, nieśmiertelności duszyl
Â
Klęska metafizyki:
·        w sferze doświadczenia nie ma Boga, wolności i nieśmiertelności
·        idee rozumu odnoszą się do sfery rzeczy samych w sobie, czyli czegoś niepoznawalnego
·        metafizyka to pytania nieuniknione, ale beznadziejne. Nie można poznać przedmiotu tych pytań
- lpróby odpowiedzi na te pytania metafizyczne prowadzą do sprzeczności i niejasnościl
Â
Rozum praktyczny:
·        nie można naukowo dowieść istnienia Boga, nieśmiertelności duszy, wolności woli
·        trzeba jednak przyjąć te tezy z przyczyn praktycznych. Bez ich przyjęcia nie jest możliwa etyka i moralność
- lsą to idee regulatywne rozumu praktycznego: idea wolności, Boga, nieśmiertelności.l
Â
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Wątki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- juli.keep.pl
Immanuel Wallerstein - European Universalism, Ebooks (various), Geopolitics + Sociology
Immanuel Wallerst - konflikt kultur, antropologia
Immanuel Wallerstein - Islam, Książki
Immanuel Veilkovski, Ciekawe artykuły
Isaac Deutscher – Ostatni dylemat Lenina (1959 rok), Komunizm - Socjalizm, Isaac Deutscher
IV Noe - człowiek sprawiedliwy, Teologia, ROK IV, Studia IV, Konspekty!!!
Igrzyska śmierci i filozofia. Rzecz o podglądactwie George A. Dunn, Poradniki
Imam Ali i Nahdż al-Balagha, Islam, filozofia