[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Immanuel Kant (1724-1804):

miejsce narodzin i śmierci: Królewiec

miejsce pracy: Uniwersytet w Królewcu

stanowisko filozoficzne: idealizm transcendentalny

 

Dotychczas przyjmowano, że wszelkie nasze poznanie musi się dostosowywać do przedmiotów (…) Spróbujmy więc raz czy nam się lepiej nie powiedzie przy rozwiązywaniu zadań metafizyki jeśli przedmioty muszą się do nas przystosować.

 

Teoria poznania:

·         istnieje rzeczywistość poza naszymi umysłami

·         jest to świat niezależnych od umysłu rzeczy samych w sobie (noumena). Są one dla nas niepoznawalne. Istnieją i są źródłem doznań zmysłowych

·         nasze poznanie rzeczywistości jest konstrukcją tworzoną przez nasz umysł. Doznania zmysłowe ujmowane są przez umysł przy pomocy dwóch form transcendentalnych: przestrzeni i czasu

·         powstaje czasowe i przestrzenne uporządkowanie doznań zmysłowych

·         czas i przestrzeń nie istnieją obiektywnie, są apriorycznymi (niezależnymi) od wszystkiego formami.

 

Kategorie intelektu:

    lkategorie stosunku:l

              - substancja i przypadłość

              - przyczynowość

              - wspólnota (wzajemne oddziaływanie)

    lkategorie modalności: możliwość, istnienie, koniecznośćllkategorie ilości: jedność, wielość, całośćllkategorie jakość: realność, przeczenie realności, ograniczeniel

 

Metafizyka:

·         czasami umysł próbuje wykraczać poza granice tego, co sam tworzy. Próbuje wtedy mówić coś o rzeczach samych w sobie. Tak powstaje metafizyka. Posługujemy się wtedy ideami: Boga, wszechświata, duszy

    lpróbujemy naukowo dowieść: istnienia Boga, wolności we wszechświecie, nieśmiertelności duszyl

 

Klęska metafizyki:

·         w sferze doświadczenia nie ma Boga, wolności i nieśmiertelności

·         idee rozumu odnoszą się do sfery rzeczy samych w sobie, czyli czegoś niepoznawalnego

·         metafizyka to pytania nieuniknione, ale beznadziejne. Nie można poznać przedmiotu tych pytań

    lpróby odpowiedzi na te pytania metafizyczne prowadzą do sprzeczności i niejasnościl

 

Rozum praktyczny:

·         nie można naukowo dowieść istnienia Boga, nieśmiertelności duszy, wolności woli

·         trzeba jednak przyjąć te tezy z przyczyn praktycznych. Bez ich przyjęcia nie jest możliwa etyka i moralność

    lsą to idee regulatywne rozumu praktycznego: idea wolności, Boga, nieśmiertelności.l

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mirabelkowy.keep.pl