[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Ilona Puszakowska, gr. 4, ZarzÄ…dzanie III 4

Temat: Implementacja, eksploatacja i modyfikacja systemów informatycznych w organizacji.

 

System informatyczny – formalny, komputerowy system mający za zadanie udostępnianie, wybór i integrację danych pochodzących z różnych źródeł w celu dostarczania we właściwym czasie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji zarządczych.
 

W skład systemów informatycznych wchodzą między innymi sprzęt, (czyli najczęściej komputery), a także powiązane z nimi urządzenia służące do przechowywania danych, komunikacji między sprzętami, a także między ludźmi i poszczególnymi komputerami, oprogramowanie, ludzie, procedury organizacyjne oraz Bady danych.

Funkcje systemów informatycznych

Gromadzenie informacji polega na zbieraniu, rejestrowaniu i ewidencjonowaniu danych, czyli informacyjne zasilanie obiektu. Dlatego też funkcja ta jest często nazywana wejściem systemu informatycznego.

Przetwarzanie informacji polega na wykonywaniu na nich typowych operacji arytmetycznych i logicznych. Z danych źródłowych zgromadzonych i wprowadzonych do systemu uzyskuje się w wyniku ich przetworzenia informacje wynikowe żądane przez odbiorców.

Przechowywanie informacji polega na zapisaniu danych na trwałych nośnikach w postaci i formie umożliwiających ich łatwe wykorzystanie w kolejnych procesach przetwarzania, bez konieczności ponownego realizowania operacji wejściowych.

Prezentowanie informacji polega na dostarczeniu odbiorcom niezbędnych informacji wynikowych w wymaganych przez nich terminach, miejscu, zakresie, postaci czy stopniu szczegółowości, dlatego też bywa nazywane wyjściem systemu informatycznego.

Przesyłanie informacji wiąże się z przemieszczeniem się zasobów informacyjnych pomiędzy komórkami organizacyjnymi organizacji wykonującymi kolejne operacje przetwarzania.

 

Cykl życia systemu informatycznego

Jest to proces ciągły, wzorowany na cyklu życia organizmu, złożony z sekwencji wzajemnie spójnych, powiązanych ze sobą logicznie i logistycznie etapów umożliwiających stworzenie, wdrożenie i użytkowanie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie.

Obejmuje on okres od powstania u użytkownika potrzeby wprowadzenia systemu, aż do wycofania systemu z eksploatacji.

Etapy:

1.        Wstępne rozpoznanie systemu

2.        Analiza informacyjna systemu

3.        Projektowanie systemu

4.        Oprogramowanie systemu

5.        Testowanie

6.        Instalacja

7.        Wdrożenie = implementacja

8.        Eksploatacja

9.        Wycofanie systemu / modyfikacja

 

 

1.        Wstępne rozpoznanie systemu – polega na przeprowadzeniu i udokumentowaniu całościowej lub wyrywkowej obserwacji organizacji, identyfikacji i wyborze wariantu modelu systemu informatycznego odpowiadającego sytuacji danej firmy.

2.        Analiza informacyjna – składa się na nią:
- analiza i wyciągnięcie wniosków z koncepcji wstępnej, – czyli rozwinięcie tez wynikających z rozpoznania systemu.
- Analiza organizacyjna systemu – szczegółowe badanie całej organizacji i jej poszczególnych elementów
- sprecyzowanie wymagań informacyjnych proponowanego systemu, nowego obiegu dokumentacji, wizualizacji dokumentacji oraz procesów, jakie za sobą pociąga nowy obieg dokumentacji.

3.        Projektowanie systemu – tworzenie projektu zgodnie z wnioskami płynącymi z analizy systemu lub przeprojektowanie organizacji systemu w razie wystąpienia takiej potrzeby

4.        Oprogramowanie systemu – polega na napisaniu programów opisujących działanie systemu, połączenie programów z systemem, ewentualne dołączenie narzędzi rozwijających możliwości wykorzystywania systemu zgodnie ze specyfikacją projektu technicznego systemu.

5.        Testowanie, – czyli, napisane programy są sprawdzane pod względem poprawności programowej a następnie wstępnie testowane ze strony poprawności logicznej, odporności na błędy użytkowników, itp.

6.        Wdrożenie systemu

7.        Instalacja

8.        Eksploatacja

9.        Wycofanie systemu –

 

Jeśli chodzi o zakup zaprojektowanego przez inną firmę systemu informatycznego, cykl życia systemu w firmie skraca się do następujących etapów:

 

Stadium zakupu jest to wieloetapowy proces obejmujący sekwencję etapów wykonawczych zarówno po stronie przyszłego użytkownika, jak i po stronie oferenta systemu.
 

 

Stadium wdrożenia ­ proces mający na celu:

·                      Przystosowanie obiektu gospodarczego do wymagań systemu informatycznego (zmiany w systemie informacyjnym obiektu i jego organizacji, pozyskanie i szkolenie personelu, rozwiązywanie szeregu problemów związanych z instalacją i rozruchem systemu)

·                      Ostateczna weryfikacja systemu

·                      Wprowadzenie go do bieżącej eksploatacji

 

 

Możemy wyróżnić 3 strategie wdrażania systemu informatycznego zarządzania i są to:

·          Metoda całościowa – polega na implementacji nowego systemu i równoczesnej rezygnacji ze starego systemu. Jest to najwygodniejsze i najmniej kosztowne rozwiązanie. Wadą tej metody jest brak odwrotu od nowego systemu, gdy okaże się na przykład, że zawiera jakieś błędy, ponieważ stary już nie istnieje. Strategia ta jest, więc obarczona największym ryzykiem.

 

·          Metoda cząstkowa – wdrażanie o mniejszym stopniu ryzyka niż przy metodzie całościowej. Może natomiast generować większe koszty niż przy poprzedniej metodzie. Polega na wdrażaniu systemu w częściach po kolei. Możemy wyróżnić:

 

Metodę cząstkową pilotową – jest ograniczone ze względu na zakres funkcjonowania systemu.

Metodę cząstkową próbną  – obejmuje wszystkie funkcje systemu, ale jest ograniczone ze względu na wielkość zbiorów.

 

·          Metoda równoległa - bezpieczne, najbardziej kosztowne. W metodzie tej dotychczasowy system jest eksploatowany tak długo, aż nowy nie zostanie w pełni wdrożony. Może być konfliktogenna z uwagi na grupy pracowników  pracujących na starym i nowym systemie.

Stadium eksploatacji ­ jest to najdłuższy okres cyklu życia systemu, którego głównym celem jest realizacja zadań użytkownika.

Składa się z:

·                      procesu użytkowania systemu

·                      procesu jego obsługiwania

Użytkowanie systemu, stanowiące główny cel stadium eksploatacji, to korzystanie z systemu zgodnie z jego przeznaczeniem. Obsługiwanie systemu jest zbiorem czynności polegających na odnawianiu jego użytkowych walorów w celu uzyskania niezakłóconego przebiegu użytkowania systemu.

W czasie procesu eksploatacji system informatyczny powinien być poddawany stałej obserwacji i ocenie z punktu widzenia funkcjonalności i sprawności działania oraz szeroko rozumianej efektywności.

Uzyskane oceny powinny dać odpowiedź na trzy pytania:

·                      Czy system jest skuteczny?

·                      Co i jak można w nim usprawnić?

·                      Czy wprowadzenie odpowiednich zmian będzie opłacalne?

 

Modyfikacja i rozwój systemu informatycznego

Problematyka doskonalenia i rozwoju systemu informatycznego wiąże się ściśle ze zjawiskiem deprecjacji.
Przez deprecjację systemu należy rozumieć utratę wartości systemu ( w sensie obniżenia oceny jego funkcjonowania podczas eksploatacji )
System informatyczny ulega deprecjacji:
- materialnej - związanej z technicznym zużyciem sprzętu komputerowego,
- ekonomicznej- wynikającej z moralnego zużycia sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- funkcjonalnej- spowodowanej zmianami potrzeb informatycznej użytkownika.
Procesy doskonalenia eksploatowanego systemu mogą obejmować następujące rodzaje działań:
- konserwacyjne - mające na celu utrzymania walorów użytkowych systemu na niezmienionym poziomie,
- modernizacyjne- których zadaniem jest poprawa parametrów użytkowych,
- rozwojowe- np. rozszerzenie zakresu merytorycznego systemu, wprowadzenie nowych technologii informatycznych,
- integracyjne- zwiększenie stopnia zespolenia aplikacji użytkowych, eksploatowanych w obiekcie.
 

 

Wśród działań doskonalenia systemu możemy wyróżnić trzy ich rodzaje:
- usprawniające - funkcjonujące elementy składowe systemu,
- wprowadzające nowe elementy systemu o parametrach o parametrach wyższych od dotychczas używanych,
wprowadzajÄ…ce elementy dotychczas nie funkcjonujÄ…ce w systemie.

 

 

 

 

 

3

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mirabelkowy.keep.pl